599.cz - Homepage 599.cz - Homepage Memorial OK1WC Optimalizováno pro web... Myši umírají v pastích, protože nechápou, proč je ten sýr zdarma.
     Dnes: 29. 03. 2024    spaceweather.com Bouřky v Česku v novém okně Bouřky v Evropě v novém okně Ionogram Průhonice v novém okně Contest calendar WA7BNM v novém okně RSS summary of the last 7 articles    
O   Hlavní menu

 [-] Hlavní stránka

 [-] Zajímavé odkazy

 [-] Download

 [-] Zasílání novinek


O   Seznam rubrik


time.is in new window


Z důvodu zneužívání ke spamování, byla zpětná vazba zrušena

O   Počasí v Holicích
JO70XC


O   VOACAP KV Online

O   VOACAP pro CB
Šíření na CB

PHPRS fórum

ostatní

Zpět Shetlandy 2010 (část třetí)

Vydáno dne 29. 08. 2010 (6609 přečtení)

Saxa Vord globe

část 3. : Moje SOTA aktivity

Jak jsem slíbil minule, chtěl bych se tentokrát podělit o zážitky a hlavně fotografie z mých SOTA aktivit na Shetlandách. Na celém souostroví je celkem devět kopců zařazených do SOTA programu. Všechny mají hodnotu 1 bod. Já jsem během mé dovolené stihl navštívit čtyři z nich.



Jako první jsem se vydal na nejvyšší kopec celého souostroví. Pokud nebyla mlha nebo nízká oblačnost, byl Ronas Hill (450 m.n.m, SOTA GM/SI-086) vidět z kempu, ve kterém jsem byl ubytován. To bylo však málokdy a většinou byl vrcholek kopce skryt v mracích. Dal jsem na radu turistického průvodce (brožurka, kterou jsem dostal v přístavu v Lervicku) a na tůru jsem se vydal z vrcholku kopce Collafirth hill, kam se dalo dojet autem.

     
Ronas hill 1
Ronas hill 2
One of two towers on Collafirth hill
Ronas Hill,
výjimečně není v mracích.
Obvyklý pohled
na Ronas Hill.
Collafirth Hill.
Až sem se dá
dojet autem.
     

     
Ronas hill 4
Ronas hill - info
Ronas hill 3
Informační tabule
na Collafirth Hill.
Informace Cestou na Ronas Hill
     

     
On the way to Ronas hill
Tadpole
On the way to Ronas hill
Cestou na Ronas Hill Něco se tam hýbe Cestou na Ronas Hill
     

Opět se potvrdilo to, co vědí všichni SOTA aktivátoři. Že totiž nadmořská výška vrcholku kopce (a tedy jeho bodová hodnota) nemusí vždycky odpovídat náročnosti výstupu. Na Shetlandách (ale obecně v celém Skotsku) si příliš nepotrpí na nějaké cestičky pro pěší turisty, natož na nějaké turistické značení. Prostě si člověk vyhlédne cíl cesty a vydá se rovnou za nosem. Když zjistí, že to rovně nejde, zkusí to obejít. Když narazí na další překážku obchází dál. Ačkoliv to na první pohled vypadá, že cíl je "co by kamenem dohodil", výstup trvá často mnohem déle, než člověk předpokládal. A nakonec třeba dorazí na vrcholek z úplně opačné strany, než odkud vyrazil. Ronas hill nebyl sice tento případ, ale stejně mi výstup dal zabrat více, než jsem čekal.

     
Bonxie chicken
Finally on the top of Ronas Hill
Inv-V on the top of Ronas hill
Mládě Bonxie
A rodiče nikde.
Konečně na vrcholku Inv-V na vrcholku
     






Druhý vrcholek, ze kterého jsem vysílal byl Saxa Vord (SOTA GM/SI-157, 285 m.n.m.) jedná se o kopec na nejsevernějším výběžku Shetland, na ostrově Unst. To však nebyl jediný důvod, proč jsem se tam chtěl podívat. Tento kopec byl totiž již od 2. světové války důležitým strategickým bodem letecké obrany Británie (RAF-Royal Air Force). A prakticky až do začátku devadesátých let nebyl přístupný veřejnosti, neboť šlo o vojenský prostor. Dodnes je pozemek se zbytky radaru přímo na vrcholku obehnán plotem s ostnatým drátem. Podle informací místních lidí je ale radar již mnoho let nefunkční a cedule se zákazem vstupu již nikdo nerespektuje.

     
Saxa Vord over the bay
first_by_car
On the hill next to Saxa Vord
Saxa Vord (v mlze)
z protější strany zátoky.
Zatím autem Na sousedním kopci
je také "cosi"
     

     
then on foot
detail of the notice
ball appearing from the fog
Pokračuji pěšky Detail cedule
(už asi třetí nebo čtvrtá)
skoro jak ve sci-fi filmu ...
     

Ten den, kdy jsem se rozhodl Saxa Vord aktivovat, byla na Unstu hustá mlha. Jel jsem autem stále do kopce a vůbec jsem neměl představu, jak daleko jsem od vrcholku, nebo jestli třeba silnice po 50 metrech nekončí. Minul jsem několik cedulí se zákazem vstupu, až jsem zastavil na rozšířeném místě u jakési strážní budky. Silnice sice vedla dál, ale byl tam natažený řetěz a další cedule se zákazem vstupu. Auto jsem zaparkoval, sbalil si věci do batohu a v drobném mrholení a husté mlze jsem se pěšky vydal dál po silnici. Ušel jsem sotva sto metrů, když jsem zezdola uslyšel, že jede nahodu nějaké auto. Okamžitě jsem běžel zpátky. Napadlo mě, že by ty zákazy třeba mohly stále platit (ty cedule byly v podezřele zachovalém stavu) a třeba mě mohla zachytit nějaká bezpečnostní kamera. Když auto přijelo na parkoviště, vystoupili z něj lidé, kteří rozhodně nevypadali jako od armády nebo policie. Šlo o turisty - fotografy ptáků, kteří odtud zahajovali svoji tůru. Potvrdili mi, že ty zákazy mohu ignorovat. "Ale máš nějaký cizí přízvuk, možná bychom měli někoho upozornit na možného špióna", zažertoval jeden z nich. Když mi potom na podrobné mapě ukázali, kde se právě nacházíme, zjistil jsem, že jsem téměř v cíli. Pěšky to bylo na vrcholek asi tak 10 minut. Doufám, že jsem tím neporušil pravidla, a že aktivace SOTY GM/SI-157 je platná.

     
strange antenna
people in fog nearby the antenna
my Inv-V antenna (invisible in fog)
Podivná anténa
"drátěný trychtýř"
...a byli tam lidi... Moje "neviditelné Inv-V"
a KV pracoviště s K1
     

Škoda, že byla mlha. Na kopci bylo těch telekomunikačních, radiolokačních a já nevím jakých zařízení docela dost. Bohužel v mlze toho člověk moc nevyfotí. Hned vedle radaru byla jakási podivná anténa - trychtýř z drátů, otevřený kolmo nahoru. Až doma, při prohlížení fotek jsem si všiml, že u ní byly v mlze dvě postavy. (Pokud by někdo z čtenářů věděl, k čemu to slouží, rád se nechám poučit). Také tam byla telekomunikační věž pro mobilní sítě, různé VKV převaděče, mikrovlnné spoje a podobně. Starý betonový základ hned vedle mi posloužil jako stůl při mém vysílání. Toto byla také jediná SOTA, ze které jsem měl QSO s OK stanicí. Ozval se mi Petr OK1CZ.

     
vhen the fog lifted for a while
and from the oposite side of the hill
Bonxie on Saxa Vord
Výhled na zátoku
když se trochu
zvedla mlha
A výhled na druhou
stranu kopce
Bonxie dával jasně najevo,
kdo je tam doma
     






Další aktivovaná sota byl kopec Ward of Bressay (SOTA GM/SI-188, 226 m.n.m). Už z názvu je jasné, že se nachází na ostrově Bressay. Cesta trajektem z Lerwicku na Bressay trvá odhadem necelých 20 minut.

     
Ward of Bressay
Ward of Bressay
Ward of Bressay
Pohled na SOTU z trajektu Cestou na Ward of Bressay A jsem u značky
     

       
View to Lerwick from Ward of Bressay
View to Noss from Ward of Bressay
me using self-shutter
self-shutter again
Výhled na Lerwick Na druhou stranu
na ostrov Noss
Já pomocí samospouště A ještě jednou
       

Tady bych se rád zmínil obecně o dopravě mezi jednotlivými ostrovy. Na všechny obydlené ostrovy jezdí pravidelné trajekty. Ty jsou zcela výjimečně pouze pro pěší, většina z nich je schopna převážet motorová vozidla. Mezi většími ostrovy je frekvence trajektů poměrně vysoká. Přes den jezdí v podstatě každou hodinu, v noci každých 90 až 120 minut. Není potřeba žádná rezervace, prostě se najede na loď, přijde průvodčí, zaplatíme a dostaneme lístek. Cena zpáteční (obousměrné) jízdenky je okolo 8 Liber. Trajekty jezdí pravidelně, i když jsou někdy v podstatě prázdné. Jsem přesvědčen, že musí jít o státem dotovanou službu. Neumím si představit, že by jízdné mohlo vydělat třeba jenom na platy zaměstnanců, natož produkovat nějaký zisk.






Poslední SOTA, kterou jsem aktivoval byl kopec Sandness Hill (SOTA GM/SI-179, 249 m.n.m.). Na něm není nic zvláštního a vlastně jediný důvod, proč jsem si ho vybral je ten, že ho přede mnou ještě nikdo jiný neaktivoval. Na tůru jsem se vydal opět za mlhy a deště a doufal jsem, že než dojdu na vrcholek, tak se vyjasní. Měl jsem trochu problém s určením správného vrcholku, protože kopec má tři vrcholy, všechny v podstatě ve stejné výšce a v mlze jsem se dost špatně orientoval. Vysílal jsem tedy z toho, na kterém byla triangulační značka. (Jak jsem se později dozvěděl od Anglických amatérů v kempu, udělal jsem to tak správně). Bohužel, pršelo celý den, takže jsem se na vrcholku příliš nezdržoval. Po 7 spojeních, ještě než mne někdo stihl dát na SOTA Watch jsem se rozloučil a zařízení rychle sbalil. Na nějaké pileupy to počasí opravdu nebylo. Povinná 4 QSO jsem však splnil s rezervou, takže jsem se stal prvním aktivátorem tohoto vrcholu.

     
Sandness Hill
Oystercatcher
On my way to the Sandness Hill
Sandness Hill (vlevo) Ústřičník euroasijský
Oystercatcher
Cestou na Sandness Hill
     

Kdykoliv jsem se vydal někam do terénu mimo cesty, vždycky kolem mne kroužili malí černobílí ptáci s dlouhým červeným zobákem. Až doma jsem našel, že se jim říká Ústřičník, anglicky Oystercatcher. Létali nemotorně, těžkopádně a stále při tom legračně pískali. Musel jsem se tomu smát, neboť mi to vždycky připomnělo žalující sojku z filmových pohádek o Krakonošovi.

     
first false summit
second false summit
soggy terrain in saddle
První falešný vrcholek Druhý falešný vrcholek Mokrý terén v sedlech
mezi kopci
     

     
finally the right summit
HF hamshack on the summit
Inverted V for 40m-band
Tohle je ten
pravý summit
portable KV hamshack portable Inv-V na 40m
     

Jarda ok1hdu


Související články:
Shetlandy 2010 (část druhá) (22.08.2010)
Shetlandy 2010 (část první) (15.08.2010)
Shetlandy (18.09.2009)
Orkneje (10.09.2009)
Anglie, Edinburgh, Skotská vysočina (29.08.2009)
IOTA contest z Orknejí, EU-009 (06.08.2009)
   | Celý článek |      tisk clánku
 

Zpět (klikni)

O   Novinky
07.07.2023:
Update na webu DXFC
Dneska jsem updatoval info na webu DXFC.

05.07.2019:
Update fotoalba
Do fotoalba jsem přidal pár fotografií ze:
Slovinska (červen 2019)
Fotoalbum prozatím zrušeno.

05.12.2018:
Update fotoalba
Do fotoalba jsem přidal pár fotografií ze:
Slovinska (jaro 2018)
a ze:
Suchého Vrchu (zima 2005/2006).
Fotogalerie je prozatím zrušena.

O   kalendář
<<  Březen  >>
PoÚtStČtSoNe
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

O   Radary ČHMU

O   Zaparkováno na:

O   TSL certifikát:

PHP Scripting Language MariaDB Apache Web Server

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.